Impresszum

ELNÖK, FŐSZERKESZTŐ:
Gyöngyösi Zsuzsanna
+ 36 30 525 6745
elnok@kame.hu

FŐSZERKESZTŐ-HELYETTES:
Graholy Zoé

WEBOLDAL MŰKÖDÉS:
Polonkai Attila


 

Nemzeti Újságírásért Kitüntetés

Kiadványok

Jelenlegi hely

Dühöngenek a felvidéki liberálisok a PestiSrácok miatt

Nem terveztem már foglalkozni a Gombaszögi Nyári Tábor politikai irányultságával kapcsolatos cicaharccal, de néhányan máig nem bírnak kigyógyulni az egy évvel ezelőtt írt cikkem okozta sebesüléseikből. Miután a tavalyi hullámok elültek, a felvidéki magyar liberális sajtó dühöngve vette tudomásul, hogy a nyári fesztiválon egy az egyben magyar kormányellenes agitációt végző programszervezők idén kiszorultak a rendezvényről. A három héttel ezelőtti dühöngésük mellett szó nélkül elmentünk, hiszen ahol ők maguk ismerik be a kudarcukat, ott nincs további teendőnk, de nem nyugodtak le, és ferdítő cikket közöltek a főszerkesztőnkkel folytatott, meglehetősen furcsa beszélgetés alapján.

tavalyi cikkben azt kifogásoltam, hogy miközben Gombaszög nagyrészt a magyar kormányzati szférából kapott támogatásokból valósul meg, komoly teret ad annak a szélsőliberális társaságnak, amely kizárólag a magyarországi ellenzék üzeneteivel és az azokat átadó, közismerten kormányellenes figurákkal traktálja a felvidéki magyar fiatalokat. A szekértábor-mentalitás fő felvidéki terjesztője a szlovák közszolgálati rádió magyar csatornája, a Pátria Rádió, amely nemcsak a gombaszögi programjaiban, hanem a rendes műsorfolyamában is feladatának tartja a magyar kormány folyamatos bírálatát, egy az egyben ellenzéki hangvételben.

 

KISZORULT GOMBASZÖGRŐL AZ ELLENZÉKI TÁMADÓ ÉK

Orosz Örs gombaszögi főszervező tavalyi válasza óta a szervezők részéről nem érkezett az üggyel kapcsolatos megszólalás, így feltételezem, ők is belátták, hogy a rendezvény hagyományát, értékes programjait és helyszínét is méltató PestiSrácok-cikk nem a tábor ellen szólt, hanem azok nyomulása ellen, akik a tábor népszerűségére rátelepedve próbálták elérni propagandájukkal a látogatókat.

A legfontosabb kérdés pedig, hogy a fesztivál főszervezője, Orosz Örs elég bátor-e ahhoz, hogy ne adjon teret a támogatóit folyamatosan becsmérlőknek és lejáratóknak

– írtam egy éve, és a történet tulajdonképpen jó véget ért, hiszen a főszervezőben megvolt a kellő bátorság, a bírálat javát kapó Pátria Rádióval idén már nem sikerült megegyezni. Ennek alighanem az az oka, hogy a rádió a szokásos tendenciózusan balliberális, ellenzéki propagandával készült, a CEU rektorhelyettesétől az MTA szlovákiai külső tagján és Beer Miklós nyugalmazott váci megyéspüspökön át a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökéig. Nem kell szárnyaló képzelet ahhoz, hogy kitaláljuk, miről beszéltek volna a gondosan kiválogatott vendégek.

A Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökeként a nemzeti aranytartalékot kiárusító Surányi György biztosan kiváló szakmai meglátásokkal gazdagította volna a programot. (fotó: MTI/Marjai János)

KÉPTELENEK ELVISELNI A VERESÉGET A LIBERÁLISOK

Ahhoz, hogy mégsem ért véget a történet, nincs köze magának Gombaszögnek. Ez már a felvidéki magyar liberális sajtó sara, amely versenyt sikoltozott azon, hogy egy népszerű nyári rendezvényen nem jutnak el a propagandaüzenetei a fiatalok ezreihez. Hatalmas méltatlankodást csaptak, ország-világ fülébe beleüvöltve, hogy vesztettek, és az egyik zászlóshajójukat kipenderítették onnan, ahol eddig akolmelegben érezte magát.

Az egyetlen felvidéki magyar napilap, a kommunista párt központi bizottságának egykori lapjából liberálissá átvedlett Új Szó három hete címlapon hozta, és botrányként igyekezett tálalni, hogy „a magyarországi kormánypárti sajtó bírálatai miatt” a Pátria Rádió nélkül rendezik meg az idei gombaszögi tábort. A Paraméter.sk nevű szélsőliberális portál már egy nappal korábban lehozta a hírt, amelyben a dühödt szerző szinte habot hörgött a PestiSrácokra, személyeskedő hangon lapunkat hibáztatva, amiért a Pátria gombaszögi agitálása idén kimarad.

HA NEM TUDJÁK CÁFOLNI AZ IGAZSÁGOT, HAZUDOZNI KEZDENEK

Ám ezzel sem érték be. Az Új Szó főszerkesztőnk e heti gombaszögi vendégszereplését kihasználva ráuszított egy riportert, aki fél órán át piócaként zaklatta Huth Gergelyt, hátha elhatárolódik a tavalyi cikkemtől. Ez is beszédes, hogy sem a tavalyi cikk állításait nem cáfolják, sem engem nem mernek megszólítani magyarázatért, hanem kizárólag a felvidéki közéletben szerényebb helyismerettel rendelkező főszerkesztőnket akarják lépten-nyomon felkérdezni, miért jelenhetett meg ilyen írás a PestiSrácok.hu-n.

Enyedi Zsolt, a CEU rektorhelyettese Gombaszög helyett csak a Pátria Rádióban mondhatta el a magyar kormánnyal szembeni független és pártatlan véleményét a CEU-ügyről. (kép forrása: mandiner.hu)

A riporter aztán szövegkörnyezetükből kiragadott félmondatokra alapozva írt egy hazug cikket, olyan állításokat neki tulajdonítva, hogy egy kicsit erősre sikerült az Új Szó által kifogásolt cikk, valamint, hogy megkért engem, ne publikáljak már hasonló hangvételű írásokat a gombaszögi fesztiválról. Ugyanakkor kimaradtak a tudósításából a főszerkesztőnk azon mondatai, miszerint a PestiSrácoknál beleférnek az ilyen markáns vélemények, és a megjelenésekor vagány vitának ígérkezett a cikk, amely némelyeknek egy év elmúltával is fáj.

Nagyon tudni akarta az Új Szó riportere azt is, idén miért nem született ilyen cikk, csak éppen azt nem kérdezte meg, akitől az újabb hasonló írásra számított. Segítek neki. Hiába várta lázas feszültségben a szlovákiai magyar liberális holdudvar, azért nem született idén hasonló hangvételű cikk, mert nem volt rá ok. A cél ugyanis nem Gombaszöggel vagy a szervezőkkel szembeni kekeckedés volt, hanem a következetes rámutatás az egyoldalú tendenciákra. Idén a változatlanul meglévő, liberális szellemiségű programok és előadások mellett megjelentek konzervatív értékrendűek is, például az Esterházy Akadémia programjai révén, és kimaradt a rendezvényt csupán magyarországi pártpropagandára felhasználó Pátria Rádió.

A TÁMADÓK UGYANAZOK, AKIK SAJÁT MAGUKNAK OSZTOGATJÁK A SZLOVÁK ÁLLAMI TÁMOGATÁSOKAT

A trianoni utódállamokban van egy olyan gonosz gyakorlat, hogy a mindenkori kormányzat a magyarságát kevésbé hangsúlyozó, kevésbé harcias újságírókat, értelmiségieket támogatja előszeretettel. Így van ez Romániában is […] úgy látom – és lehet, hogy igazságtalan és felületes ez az ítélkezés –, hogy Felvidéken is megfigyelhető ez a gyakorlat

– mondta idén Gombaszögön Huth Gergely, példaként említve Veiszer Alinda felvételét a Pátria Rádióhoz, akinek „egyetlen érdeme, hogy gyűlöli Orbán Viktort”. Kiemelte, hogy Gombaszögről a tavalyi bírálat mellett megjelent olyan cikk is a PestiSrácok felületén, amely csupa jókat írt a nyári táborról. Főszerkesztőnk ahhoz tartotta magát, hogy támogatni kell a külhoni magyar kezdeményezéseket, amibe akár a kormányéval ellentétes vélemények, illetve a viták is beleférnek.

Születésekor és ma is a haladó erőket szolgáló ideológiai propaganda az Új Szó feladata. (kép forrása: azonnali.hu)

Hogy lássuk, mennyire igaza volt Huth Gergelynek a magyarságukat kevésbé hangsúlyozó újságírók és értelmiségiek hátszelét illetően Felvidéken is, érdemes megnézni az idei kisebbségi kulturális támogatások eloszlását. A műbalhé szításában élen járó Új Szót és társlapját, a liberális (pl. migrációs, LGBTQ és a magyar kormány elleni) propagandában nem szégyenlős, Vasárnap című „családi hetilapot” kiadó Duel Press kapta a legtöbb pénzt, 262 ezer eurót (85,2 millió forint). A Paraméter 52 ezer eurót (16,9 millió forint) kapott több projektre. Ezek közül a legtöbb nevetést kiváltó a magyar nyelvű portál szlovák aloldala, amellyel elvileg azért markolnak fel támogatást, hogy a szlovák olvasókat is megismertessék a magyarlakta vidék híreivel, gyakorlatilag szlovák hírügynökségi híreket másolnak fel oda, hogy valami történjen az oldalon.

Emellett majdnem 68 ezer eurót (22 millió forint) kaptak például Haraszti Gyula és testvére, az ideje nagy részét facebookos gyűlölködéssel töltő Haraszti Mária (akivel a tavalyi gombaszöges cikkünk hozzászólásai között is találkozhattak olvasóink) kétszemélyes projektjei. Ezek közé tartozik a meglehetősen fapados videókat készítő, önmagát „interaktív televízióként” jellemző Televízió.sk oldal, illetve az ezt fenntartó Anima Társaság, amelynek magazinja is van. Mindkét oldal látogatottsága szinte mérhetetlen, viszont a kedvezményezettek ideológiai elkötelezettsége megér ennyi pénzt a döntően ugyanehhez a körhöz tartozó pénzosztóknak. Ezek a médiaszereplők nem bírták, nem bírják megemészteni, hogy szóvá tettük a liberális propaganda belopakodását a felvidéki magyar fiatalok rendezvényeire. Hallgatást továbbra sem ígérhetünk nekik.

 

Vésey Kovács László

Forrás: Pesti Srácok

Rovatok: 
Erdély-Felvidék-Vajdaság
X
Drupal theme by pixeljets.com D7 ver.1.1